داخلی, سالن نشیمن, طراحی

چگونه نشیمن را بچینیم

اگر سلیقه شما کلاسیک باشد یا مدرن، راحت یا رسمی، اتاق نشیمن شما باید مکانی باشد که در آن احساس راحتی کنید و بتوانید در زمانی که با دوستان، خانواده یا حتی تنها سپری می‌کنید راحت باشید. این که بتوانید فضایی طراحی کنید که در عین زیبا بودن، کاربردی و راحت باشد، یک هنر است. پس قبل از اینکه نشیمن خود را با کمک یک طراح بچینید، به چند نکته برای کمک به این هدف دقت کنید:

  •  رنگ‌های روشن و تیره را با هم ترکیب کنید:

هنگامی که یک اتاق نشیمن کاملاً سفید و روشن است، ممکن است حس کنید که بیش از حد تمیز است و نگران کثیف شدن آن شوید و وقتی که کاملاً تیره و تاریک است، ممکن است حس کنید که وارد غار شده‌اید. اما ترکیب کردن رنگ‌های تیره و روشن چشم را به حرکت درمی‌آورد و به فضا عمق میبخشد. بهتر است برای طراحی هر فضایی رنگ های تیره و روشن را در کنار هم به کار ببرید.

  • از تکستچر های مختلف استفاده کنید:

هنگام طراحی فضا، تکستچر یکی از عناصری است به سادگی نادیده گرفته می‌شود. اما تکستچر برای ایجاد فضایی دنج در اتاق نشیمن بسیار تاثیرگذار است. مثلا پارچه های مخملی که نرم هستند و پارچه های زبر را با هم ترکیب کنید. متریال های چرم، کتان، پشم، فلز، سنگ، شیشه را کنار هم استفاده کنید. کوسن به ویژه برای ایجاد تغییر در یک اتاق نشیمن با هزینه کم، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

  • از چوب در چیدمان خود استفاده کنید:

متریال چوب را در بسیاری از وسایل میتوان ترکیب کرد،که فضای نشیمن را صمیمی تر کند. مثلا: میز جلو مبلی، میز عسلی، قاب عکس، پایه‌ مبلمان تنها چند گزینه از موارد چوبی مختلفی است که میتوان در نشیمن از آنها استفاده کرد.

  •  مبلمان خود را با پارچه های مختلف رویه کوبی کنید:

اکثر فروشگاه‌های مبلمان، ست شما را با یک پارچه میفروشند، اما این به معنای آن نیست که حتما باید این کار را انجام دهید. در نشیمن پذیرایی، مبلمان با پارچه ست بلوغ خاصی به آن میبخشد، اما اگر می‌خواهید اتاق نشیمنی‌ دنج و صمیمی باشد، میتوانید پارچه ها با طرح ها و رنگ های مختلف را با هم ترکیب کنید.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که صندلی‌های چرمی را با یک مبلمان پارچه‌ای یا برعکس، ترکیب کنید تا تضاد در آن به صورت محسوسی به چشم ‌بیاید. این سبک طراحی به نشیمن تنوع میدهد و اعضای خانواده میتوانند جاهای مختلفی را برای نشستن انتخاب کنند.

  • از متریال های کاربردی استفاده کنید:

زمانی که درباره رویه مبل صحبت میکنیم در کنار راحتی و زیبایی باید به مقاوم بودن آن نیز دقت کرد. مثلا انتخاب پارچه برای خانواده‌ای که بچه یا حیوان خانگی دارند با خانواده‌ای که اعضای آن افراد بالغ هستند متفاوت است. به طور کلی، پارچه با رنگ هاییکه نه خیلی روشن هستند نه تیره انتخاب مناسب تری هستند، زیرا رنگ‌های خیلی روشن یا تیره کثیفی و سایش را بیشتر نشان می‌دهند.

چرم یک متریال عالی و ضد لک است و می‌توان آن را به راحتی پاک کرد. با این حال، معمولاً حساس‌تر از اکثر بافت‌ها به خراشیدگی است، بنابراین ممکن است برای خانواده‌ای که حیوان خانگی دارند مناسب نباشد.

مثلا مخمل پارچه ای‌است که در کنار زیبایی و راحتی مقاوم هم هست. همچنین، بافتی متفاوت نسبت به پارچه‌های معمولی کتان  یا پشمی که اغلب در فروشگاه‌ها می‌بینید، دارد.

  • چند رنگ را با هم ترکیب کنید:

در کنار این که یک فضای تک رنگ زیبا و جذاب است، افزودن کمی رنگ به یک اتاق نشیمن می‌تواند برای ایجاد یک اتمسفر آرام و دنج بسیار مفید باشد.

اگر در انتخاب رنگ شک دارید، میتوانید از رنگ آبی استفاده کنید آبی رنگی است که معمولا مورد تایید همه است. آبی با آیتم هایی که رنگشان گرم است مانند چرم و چوب تضاد دارد و تقریباً میتوان گفت در صورت اضافه شدن هر رنگی به فضا در آینده با آن ست میشود.

  • یک فرش طرحدار به نشیمن اضافه کنید:

طرح یک ابزار دیزاین قدرتمند است که اتاق نشیمن را با انرژی شارژ می‌کند و لکه‌ یا کهنگی را نشان نمیدهد.  یک فرش طرحدار به نشیمن احساس زندگی می‌دهد. حتی اگر از  موکت استفاده می‌کنید، حتما از یک فرش در نشیمن استفاده کنید.

  • از میز عسلی های سبک استفاده کنید:

میزهای سبک و اتومان‌ها و حتی صندلی‌های که به راحتی قابل جابجایی باشند اتاق نشیمن را بسیار راحت‌تر می‌کنند و به شما این اجازه را میدهند که جایی برای قرار دادن پاها، گذاشتن نوشیدنی داشته باشید.

  • به فواصل افراد برای مکالمه راحت دقت کنید:

مهم نیست چقدر اتاق نشیمن شما بزرگ باشد، برای ایجاد کانونی گرم برای معاشرت باید به فواصل دقت کنید. فاصله‌ی مناسب بین صندلی‌ها برای راحتی مکالمات حدود ۲.۵ متر است. این بدان معناست که نشیمن باید حداکثر فضایی به قطر ۲.۵ متر باشد.مبلمانی بزرگ و 12 نفره ممکن است زیبا به نظر بیاید و برای یک مهمانی عالی باشد، اما اگر شما قصد دارید یک اتاق نشیمن دلنشین ایجاد کنید، بهتر است از مبلمان کمتر و کوچکتر استفاده کنید و آنها را کمی نزدیک‌تر به یکدیگر قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *