داخلی, دانستنی های معماری, سالن نشیمن, طراحی

چهار راه قرار دادن تلویزیون در نشیمن

چهار راه قرار دادن تلویزیون در نشیمن

چهار راه قرار دادن تلویزیون در نشیمن 

 قراردادن تلویزیون در نشیمن بسته به ارتفاع و زوایا و حالت های مختلف تلویزیون دارد که میتوان با استفاده از این استاندارها تلویزیون را در نشیمن قرار داد. صحبت درباره تلویزیون بسیار بحث برانگیز است و نمیخواهیم راجع به برنامه های تلویزیونی و این که چقدر باید تلویزیون تماشا کرد صحبت کنیم. محل قرار دادن تلویزیون به تنهایی بحث مفصلی است. ارتفاع تلویزیون و بهترین زاویه دید و نصب کردن یا نصب نکردن آن بالای شومینه موضوعاتی هستند که طراحان و صاحبان خانه را درگیر خود میکنند.

حقیقت این است که فاکتورهای زیادی روی محل قرار گرفتن تلویزیون تاثیر میگذارند. نور پنجره‌ها ، کم بودن دیوار خالی برای نصب تلویزیون و این که میخواهید روی مبل تلویزیون ببینید یا از آشپزخانه کنار نشیمن، همه روی تعیین جای تلوزیون نقش دارند. امروزه وسایلی که برای نصب تلویزیون وجود دارند به ما اجازه میدهند جدای از این که تلویزیون را در چه ارتفاعی نصب کرده‌ایم  به آسانی آن را در زاویه و ارتفاع دلخواه قرار دهیم. در اینجا پیشنهادات طراحان برای جای تلویزیون را میگوییم.

2. مشخص بودن مرزهای بخش‌های مختلف خانه

متراژ:

26 متر مربع ( 4.5 متر در 5.7 متر)

درخواست صاحب‌خانه:

یک نشیمن خلوت و آرام که کانون توجه آن رودخانه مجاور خانه باشد. اتاق نشیمن باز و متصل به اتاق نهار خوری و آشپزخانه است؛ طراحی طوری باشد که فضا تفکیک شود اما همچنان با هم مرتبط باشد.

محل قرار گیری تلویزیون:

سبک باز خانه و وجود پنجره بزرگ تنها یک دیوار خالی برای قرار دادن تلویزیون باقی میگذاشت. برای مشخص بودن مرزهای بخش‌های مختلف خانه، نصب تلویزیون بالای شومینه‌ای با چوب سفید گزینه‌ی بهتری نسبت به داخل کتابخانه بود که بهترین زاویه دید را هم داشته باشد.

ویژگی‌های خاص خانه:

طاقچه از جنس چوب سرو بالای شومینه که مکمل کفپوش بلوط سفید خانه باشد. دور شومینه سنگ بزرگ یک تکه شبیه بتون باشد. دو صندلی راک در دو طرف شومینه که روبه‌روی مبلمان باشد.

پیشنهاد طراح:

بهتر است که محیط اتاقی را که کانونش بیرون ازآن است تازه و تمیز و خلوت نگه داریم و از رنگ های روشن با یک تاچ از رنگ متضاد برای یکنواخت نبودن فضا استفاده کنیم که حواس افراد را از رودخانه مجاور پرت نکند.

2. دیوار با دو متریال متضاد

متراژ:

45 متر مربع  ( 6.5  در 7 متر)

درخواست صاحب‌خانه:

نشیمن دلباز و محیطی گرم برای پذیرایی با دکور خاص و کاربردی.

محل قرار گیری تلویزیون:

چالش طراحی این نشیمن این است که باید تلویزیون کانون نشیمن و همینطور یک المان معماری شده باشد. دیوار پشتی تلویزیون از جنس چوب گردو و با نوار LED نورپردازی شده باشد. سیستم صوتی کرومی در دو سمت تلویزیون روی دیوار نصب شده باشند. صاحب خانه میخواهد بتواند تلویزیون را از آشپزخانه و نهارخوری تماشا کند پس ارتفاع آن باید طوری باشد که بتوان دید مناسبی از سه فضا به تلویزیون داشت و همینطور برای کسانی که در نشیمن نشسته‌اند زیاد بلند نباشد.

ویژگی‌های خاص خانه:

یک دیوار نصفه سنگ تیشه‌ای آنتیک که متضاد چوب گردوی کنار آن باشد که طراح ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز و کرم و نارنجی برای گرم بودن فضا به کار برد.

پیشنهاد طراح:

به کار گیری رنگها به صورت لایه‌ای و طرح ، باعث زیبا و خاص شدن طراحی خانه میشود.

لحظه چالش‌ برانگیز:

برای تیم طراحان چالش این بود که چطور تلویزیون را جایی قرار دهند که هم متفاوت و معماری شده باشد هم کانون توجه نشیمن باشد. نصب تلویزیون کنار شومینه امکان داشت که توجه را بین شومینه و تلویزیون تقسیم کند و این مساله بود. راه حل این بود که دیوار را از وسط نصف کنند و به جای یک دیوار یکپارچه دیوار با دو طرح و متریال کار شد . شومینه پایین تر از تلویزیون نصب شد که نگاه اول به تلویزیون جلب شود. نیمه دیگر دیوار را که شومینه روی آن نصب شده بود سنگ آنتیک تیشه‌ای کار کردند طوری که دیوار عقب تر به نظر برسد.

3. آرامش ایجاد کنید

متراژ:

41 متر مربع ( 5.8 در 7 متر)

درخواست صاحب‌خانه:

یک نشیمن که خیلی پر هزینه نباشد، به رنگی همیشگی که دریاچه دور خانه را به خوبی نشان دهد.

محل قرار گیری تلویزیون:

مهم ترین نکته تعیین ارتفاع تلویزیون بود که برای تماشای تلویزیون از روی مبل مناسب باشد. ما با جای شومینه باریک درگیر بودیم چون خانواده میخواستند بالای آن محلی برای آویزان کردن وسایل برای کریسمس داشته باشند و به همین دلیل مجبور شدیم برای تعیین جای دقیق تلویزیون بالای شومینه قبل از نصب آن از چسب رنگی استفاده کنیم که کطمئن شویم در جای درستس قرار دارد.

ویژگی‌های خاص خانه:

شومینه‌ی نقره‌ای رنگ، از جنس کوارتز با طبقه باز برای قرار دادن وسایل و دکور و سمت راست نهارخوری چوب کار شود.

پیشنهاد طراح:

 زیبایی فضا در تک رنگ بودن به جای استفاده از چند رنگ  و استفاده از چند متریال است. همینطور رنگ روشن فضا اجازه میدهد دریاچه دور خانه بیشتر جلوه کند.

4. زاویه سازی مناسب

متراژ:

31 متر مربع ( 5.5  در5.5 متر)

درخواست صاحب‌خانه:

یک نشیمن روشن و دلباز که خانواده بتوانند با دو پسرشان وقت بگذرانند و استراحت کنند.

محل قرار گیری تلویزیون:

جای تلویزیون کاملا مشخص بود چون خانواده میخواستند هم از نشیمن هم از آشپزخانه کنار آن بتوانند تلویزیون تماشا کنند. معمولا نباید تلویزیون را مقابل پنجره قرار داد چون بازتاب نور داخل تلویزیون منعکس میشود و دید را محدود میکند. حدف این بود که سیستم صوتی در دسترس بچه ها قرار نگیرد برای همین مجبور شدیم سیم ها و دستگاه صوتی را داخل کابینت کنار تلویزیون قرار دهیم و در آن را قفل کنیم. تلویزیون را بالای شومینه نصب کردیم که دور از دسترس بچه ها باشد و از روی مبل در بهترین زاویه دید باشد.

ویژگی‌های خاص خانه:

استفاده از طیف رنگ های روشن و خاکستری ممکن است فضا را سرد و بی روح کند؛ برای ایجاد فضایی گرم برای پذیرایی مجبور به استفاده از وسایل دکوری رنگی شدیم و با استفاده از کف چوبی و کتابخانه‌ای که کمی رنگ طلایی در آن استفاده شده بود به فضا روح بخشیدیم. از وسایل دکوری استفاده کردیم که هم برای بچه ها هم بزرگسالان جذاب باشد. بیشتر وسایل را گرد و صاف طوری انتخاب کردیم که برای بچه ها خطرناک نباشد و پدر و مادر احساس راحتی کنند. از مبلمان چرمی استفاده کردیم که راحت باشد و تمیز کردن آن هم راحت باشد.

پیشنهاد طراح:

برای این که همه مراجعه کنندگان با سلیقه های مختلف از فضا لذت ببرند از رنگهای طبیعی استفاده میکنیم و در کنار آن از رنگ های شاد به صورت پراکنده در چیز هایی مثل کوسن استفاده میکنیم تا فضا یکنواخت نباشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *