داخلی, دانستنی های معماری, سالن نشیمن, طراحی

اندازه های استاندارد اتاق نشیمن

اندازه های استاندارد اتاق نشیمن

اندازه های استاندارد اتاق نشیمن

 این نکات اندازه گیری به شما کمک میکند تا وسایلتان را به طور مناسب بچینید.

اگر در حال چیدمان خانه‌ی جدیدتان هستید یا خانه دلخواهتان را بازسازی میکنید، آشنایی با مقیاس وسایل و ارتباط آن با فضای اتاق به شما در ایجاد فضایی راحت و کاربردی کمک میکند. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که وسایل اتاق با اتاق تناسب داشته باشند. نکاتی که به آن‌ها اشاره میکنیم به شما در طراحی اتاق نشیمن دلخواهتان‌ کمک میکند.

مبل تک

مبل ها در بسیاری از خانه ها استفاده میشوند. یک مبل با کیفیت بخرید تا در عین راحتی ظاهر خوبی هم داشته باشد. به طور میانگین مبل ها 213 سانتی‌متر طول و 98 سانتی متر عرض دارند. در یک نشیمن کوچک یک مبل با طول 183 سانتی متر و در یک نشیمن بزرگ‌ یک مبل با طول 244 سانتی متر کاربردی خواهد بود.

مبل ال-شکل

دو مبل عمود بر هم به هم چسبیده‌ که به آن مبل ال-شکل می گویند جای نشستن زیادی ایجاد میکند. مثل بقیه مبل‌‌ها، مبل ال-شکل هم در اندازه های زیادی وجود دارد. دو تکه مبل 213 سانتی متری با هم به فضایی به عرض 213 سانتی متر و طول 305 سانتی متر نیاز دارد که بخش زیادی از فضای یک نشیمن است.

مبل شکل دار

مبل هایی به شکل تصویری که می‌بینید، معمولا از حد معمول فضای بیشتری اشغال میکنند. مثلا این مبل داخل تصویر 335 سانتی متر است و عمق آن 137 سانتی متر است.

تلویزیون

چون تلویزیون ها اندازه ها و مدل های زیادی دارند، چیدن وسایل کنار آنها به نوع تلویزیونب که انتخاب میکنید بستگی دارد. بسته به نوع تلویزیون و اندازه آن چیدمان نشیمن باید بین 1.5 تا 2.5 برابر قطر تلویزیون باشد. به ارتفاع تلویزیون هم توجه کنید. وسط عرض تلویزیون باید در ارتفاع چشم یک بزرگسال باشد (در ارتفاع حدود 107 سانتی متری زمین). اگر تلویزیون را بالای شومینه نصب کنید، در ارتفاع 122 تا 152 سانتی متری زمین قرار میگیرد که در این صورت ممکن است برای تماشای تلویزیون مجبور شوید رو به بالا نگاه کنید.

لاو-ست

اگر به چند جای دیگر برای نشستن احتیاج دارید و به اندازه یک مبل جا ندارید از لاوست استفاده کنید.

لاو-ست‌ها معمولا 152 سانتی متر طول دارند و عمق آن با توجه به مدل آن در کم ترین حالت بین 97 تا 102 سانتی متر است. میتوانید آن را با یک مبل دیگر ست کنید یا به تنهایی آن را به کار ببرید.

صندلی راحتی

صندلی‌های راحتی معمولا یه صورت راک هستند و به عقب و جلو حرکت میکنند و به فضای بیشتری نیاز دارند. وقتی صندلی راحتی را با یک پاف ترکیب میکنید باید دقت کنید که جای آن طوری باشد که هم کسی که روی آن مینشیند راحت باشد هم فضای حرکت را نبندد و بتوان دور هر دو قسمت (مبل راحتی و پاف) حرکت کرد.

اندازه صندلی‌های راحتی بسیار متغیر هستند اما فضای حدودی 168 سانتی متر طول و 91 تا 102 سانتی متر عرض برای آن در نظر بگیرید.

مبل تک نفره

برای مبل‌های تک نفره حدود 91 تا 102 سانتی متر عرض و 102 تا 112 سانتی متر طول فضا در نظر داشته باشید. این فضا میتواند تا 56 سانتی متر طول و 61 سانتی متر عرض مانند فضای مبل تک نفره چوبی که در عکس میبینید هم تغییر کند.

نیمکت و پاف

زمانی که میخواهید فضا را خاص کنید و جایی برای نشستن در مواقع لزوم داشته باشید  از پاف و نیمکت استفاده کنید. پاف ها معمولا مربع هایی به طول 41 تا 51 سانتی متر هستند ونیمکت ها معمولا 36 تا 46 سانتی متر عمق و 91 تا 152 سانتی متر طول دارند.

میز کنسول

در نشیمن های بزرگ میتوان از میز کنسول استفاده کرد. بیشتر کنسول ها 36 تا51 سانتی مترعرض و 152 تا183 سانتی متر طول دارند. کنسول ها جای مناسبی برای قرار دادن آباژورها هستند و میتوان آن‌ها را به پشت مبل تکیه داد. این را در نظر داشته باشید که سیم آباژور باید زیر فرش پنهان شود یا زیر کنسول پریز تعبیه شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *