داخلی, دانستنی های معماری, سالن نشیمن, طراحی

اندازه های استاندارد اتاق نشیمن ( پارت 2 )

اندازه های استاندارد اتاق نشیمن ( پارت 2 )

موارد قبلی مربوط به این مطلب را میتوانید اینجا ببینید

میز جلو مبلی

چون میز های جلو مبلی وسط نشیمن قرار میگیرند معمولا کانون آن هستند. این میزها نه تنها باید زیبا باشند بلکه باید کاربردی هم باشند. جا به جا کردن میز های گرد و بیضی راحت‌تر است اما میزهای مربع و مستطیل شکل جای بیشتری برای گذاشتن وسایل روی خود دارند.

میتوانید میز‌های جلو مبلی را در فاصله‌ی 30 سانتی متری مبل قرار دهید. دقت کنید فاصله آن‌ها با بقیه مبلمان کمتر از 46 تا 51 سانتی متر باشد که به راحتی بتوان از آنها استفاده کرد. طول این میز ها معمولا 107 سانتی متر است و برای مبلمان بزرگ تر بین 168 تا 183 سانتی متر طول میتواند داشته باشد.

آباژور ایستاده

آباژورهای ایستاده را فراموش نکنید. استفاده از یک یا دو عدد آباژور ایستاده معمولا فضای نشیمن را به اندازه کافی روشن میکند. آباژورهای ایستاده در انواع و اندازه های زیادی وجود دارند. باید آباژوری متناسب با دکور و نوع نشیمنتان انتخاب کنید.

آباژورهای ایستاده معمولا فضای کمی روی زمین اشغال میکنند. باید فضایی به قطر 25 تا 31 سانتی متر روی زمین و 137 تا 213 سانتی متر ارتفاع برای آن در نظر داشته باشید.

اثر هنری

قبل از این که تمام وسایل نشیمنتان را انتخاب کنید، به آثار هنری که میخواهید از آنها در نشیمنتان استفاده کنید فکر کنید. نقاشی های بزرگ معمولا جای زیادی روی دیوار میخواهند و بهتر است از ورودی‌ ها فاصله داشته باشند تا وقتی وارد نشیمن میشوید دیده شوند. بهترین محل نصب آن این است که بالا ترین قسمت آن درست بالای زاویه دید باشد و مرکز آن بین 145 تا 152 سانتی متری کف زمین باشد.

مجسمه ها هم باید در جای مناسبی قرار بگیرند که زمانی که آنها را میبینید از آن لذت ببرید. دور مجسمه به طور متقارن باید فضا خالی باشد و نباید فاصله آن بیشتر از یک دایره با قطر 41 سانتی متر باشد.

پیانو

جدای این که همه‌ی نشیمن ها پیانو ندارند، وجود پیانو در یک نشیمن فضا را موزیکال و زیبا میکند. کوچک ترین پیانوها 152 سانتی متر طول و 60 سانتی متر عرض دارند و مدل های بزرگ تر آن 183 سانتی متر طول دارند. صندلی پیانو حدود 51 سانتی متر عرض و 107 سانتی متر طول دارد.

 با توجه به اندازه پیانو بهتر است دور آن فضایی به عرض213 سانتی متر و طول305 سانتی متر خالی باشد.

 

 روش ‌های چیدمان نشیمن

این تصویر وسایل زیادی را که معمولا در همه‌ی نشیمن ها وجود دارند نشان میدهد. باید بین وسایل فاصله کافی برای راه رفتن و نشستن و ورود و خروج وجود داشته باشد. مسیر رفت و آمد باید بین 77 تا 91 سانتی متر باشد. میتوانید میز جلوی مبلی را در فاصله‌ی 30 سانتی متری مبل قرار دهید ولی بین بقیه وسایل باید حدود 61 سانتی متر برای حرکت فضا وجود داشته باشد.

نکته بعدی که باید در نظر داشت این است که چیدمان نشیمن طوری باشد که زمانی که مردم نشسته‌اند و با هم صحبت میکنند به راحتی صدای هم را بشنوند. فاصله‌ی 244 سانتی متری ایده آل است و ممکن است برای نشیمن های بزرگ لازم شود فضا را به چند قسمت کوچک تر تقسیم کنید.

تا جایی که بودجه و فضا اجازه دهد میتوان ،مانند تصویر، مبل های زیادی را دور میز های جلو مبلی بزرگ قرار داد. دقت کنید که میز جلو مبلی مربع بین دو مبل مشابه قرار گرفته و میز دراز روبروی مبل و شومینه قرار دارد.

به این صورت فضا به فاصله‌های 244 سانتی متری تقسیم میشود و هر مبل گروه خود را دارد. سقف کوتاه باعث صمیمیت میشود و فضای بزرگ در هر مبل فضای خصوصی ایجاد میکند. برای چیدمان اینچنینی باید فضا مربعی به ضلع 6 متر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *