دسته‌بندی نشده

۱۰ گیاه آپارتمانی بزرگ که زیبایی اعجاب انگیزی به خانه شما میبخشند

گیاهان آپارتمانی برای زیبایی و بزرگ تر نشان دادن خانه بسیار کاربردی هستند. چه با پر کردن گوشه یک اتاق یا زمانی که نقطه کانونی آن میشوند. به جای ترکیب چند گیاه کوچک میتوانید از یکی از ده گیاه پیشنهادی ما استفاده کنید. بعضی از این گیاهان با نگهداری درست به سرعت رشد میکنند در حالی که بعضی دیگر رشد آهسته تری دارند. پس گیاهی را انتخاب کنید که در همان اول ارتفاع دلخواه شما را داشته باشند.
پرنده بهشتی یا استرلیتزیا
وقتی صحبت از گیاهان جالب توجه میشود انتخاب پرنده بهشتی معمولا انتخاب درستی است. این گیاه مجسمه گونه حتی در فضای آپارتمانی میتواند به ارتفاع 180 سانتی‌متر برسد. البته در فضای آپارتمان احتمال گل دادن آن کم است با این حال با برگ های شاداب و سبز بزرگ آن فضا را بسیار با طراوت میکنند. از این گیاه میتوانید در گوشه‌ی آپارتمان برای پر کردن فضای خالی یا در میانه اتاق برای ایجاد نقطه کانونی استفاده کنید.
  • نکات نگهداری:
گیاه را در معرض آفتاب قرار دهید، اگر نور آفتاب بسیار شدید است با پرده شدت آن را کم کنید. قبل از آبیاری اجازه دهید خاک گیاه تقریبا خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. در صورتی که هوای خانه شما خنک است فاصله بین دو آبیاری را بیشتر کنید. در صورت کم بودن رطوبت خانه روی برگ های گیاه به صورت منظم آب اسپری کنید. از یک بستر کاشت غنی برای گیاهتان استفاده کنید. این گیاه ریشه های افشانی دارد، آن را در گلدانی پهن بکارید که با ریشه های خود سرار گلدان را پر کند. هر دو هفته یک بار به گیاه خود کودی که قدرت آن نصف شده باشد بدهید و به صورت منظم روی برگ های گیاه را گرد گیری کنید.
هشدار: خوردن برگ گیاه پرنده بهشتی میتواند برای کودکان و حیوانات خانگی حساسیت زا یا سمی باشد.
فیلودندرون برگ انجیری
گیاه برگ انجیری یا همان پنیر سوییسی، یکی از گیاهان آپارتمانی محبوبی است که با نگهداری مناسب ارتفاع آن میتواند به ۳ متر هم برسد. اسم آن از برش های بزرگ و سوراخ های بزرگ آن گرفته شده است.
  • نکات نگهداری: گیاه را در معرض تابش ملایم و غیر مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید. فاصله بین آبیاری ها باید زیاد باشد بین بهار و پاییز خاک گیاه را مرطوب (خیس نباشد) نگهدارید و در فصل زمستان آبیاری گیاه را کمتر کنید. هر ماه به گیاهتان کود مایع غنی که قدرت آن نصف شده باشد بدهید. در زمستان کود را هم نصف همیشه به گیاه بدهید. اگرچه این گیاه در برابر آفت مقاوم است اما در صورت وجود هرگونه مشکل برگ ها را با دستمال آغشته به آفت کش غیر سمی پاک کنید.
هشدار: خوردن گیاه برگ انجیری برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.
دراسینا مارجیناتا
گیاه دراسینا گیاهی است که تقریبا در هر جایی از خانه رشد میکند. این گیاه بسیار مقاوم است و نگهداری آن بسیار راحت است که همین ویژگی ها آن را به گیاهی ایده‌آل برای آپارتمان تبدیل میکند. این گیاه به برگ های تیزش معروف است. رشد این گیاه کند است اما طول آن میتواند به ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر برسد.
  • نکات نگهداری:
دراسینا اکثرا نور ملایم و غیر مستقیم را ترجیح میدهد. این گیاه را غیر از زمستان هر هفته آبیاری کنید اما در زمستان قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک گیاه خشک شود. در زمان رشد به آن کمی کود دهید و حواستان به تار عنکبوت های احتمالی باشد.
فیکوس لیراتا آفریقایی
رشد گیاه فیکوس میتواند اندکی چالش برانگیز باشد. این گیاه به نق نقو بودن و برگ های پهن و ساقه باریک و موزون آن معروف است. بعضی از انواع فیکوس هایی که سریع تر از بقیه رشد میکنند میتوانند در سال تا حدود ۶۰ سانتی متر در سال رشد کنند تا به ماکسیمم ارتفاع خود که حدود ۱۸۰ سانتی متر تا ۳ متر است برسند.
  • نکات نگهداری: گیاه را در نور فیلتر شده (مثلا با یک لایه پرده) نگهداری کنید. غیر از زمستان گیاه را زمانی آبیاری کنید که ۲.۵ سانتی متر اولیه خاک تقریبا خشک شده باشد و در زمستان فاصله آبیاری ها را بیشتر کنید. برگ های آن را به صورت منظم گردگیری کنید و مراقب باشید گیاهتان آفت نگیرد.
نخل کنتیا
این گیاه که گیاه بومی استرالیا است به برگ های مطبق و ارتفاع آن معروف است. این گیاه میتواند به ارتفاع سه متر و حتی بیشتر برسد اما رشد آن تقریبا کند است. برای این گیاه مکانی با سقف بلند و فضایی بزرگ انتخاب کنید که قد گیاه و برگ های پر مانند آن کاملا به نمایش دربیاید. نگهداری این گیاه تقریبا راحت است و معمولا خود را با هر محیطی مطلبقت میدهد.
  • نکات نگهداری: گیاه را در معرض نور زیاد تا متوسط قرار دهید. تقریبا هفته‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید و بین هر دو‌آبیاری اجازه دهید سطح خاک کمی خشک شود. روی گیاه آب اسپری کنید. از خاک غنی مناسب نخل برای کاشتن آن استفاده کنید. در بهار و تابستان در هر فصل دو بار به آن کود دهید. مراقب باشید گیاهتان آفت نزند و خاک آن را فقط در صورت لزوم عوض کنید چون پیاز این گیاه به راحتی آسیب میبیند.
سانسوریا یا گیاه مار
میخواهید یک فضای خالی در خانه‌تان را پر کنید و هیچ چیزی به نظرتان برایش مناسب نیست؟ گیاه سانسوریا که به گیاه زبان مادر شوهر نیز معروف است شاید گزینه مناسبی باشد. گیاه سانسوریا با برگ های ضخیم و صاف ایستاده با رنگ طوسی-سبز با لبه های زرد که شبیه مار است گیاهی شاخص است. سانسوریا گیاهی ایده‌آل برای فضا های نسبتا تاریک است که به دلیل مقاوم بودن میتواند کمی اهمال در رسیدگی مثلا عدم آبیاری منظم را تحمل کند. این گیاه ممکن است به ارتفاع گیاهان دیگر نرسد ولی همچنان معمولا ارتفاعی که توجه را به خود جلب کند دارد.
  • نکات نگهداری: در معرض  نور کم و غیر مستقیم نگهداری شود. یک یا دو بار در ماه گیاه را آبیاری کنید و خصوصا در فصول سرد اجازه دهید خاک آن خشک شود و بعد آن را آبیاری کنید. از خاک کاکتوس بدون کود برای کاشتن آن استفاده کنید. سانسوریا نیازی به کود ندارد. برگ های آن را به صورت منظم تمیز کنید و مراقب آفت ها باشید.
افوربیا کانارنسیس
این گیاه بسیار جذاب و جالب توجه هست پس جایی در مرکز خانه به آن اختصاص دهید. این گیاه تقریبا در هر مدل دکوراسیونی خصوصا دکوراسیون مبتنی بر فضای بیابانی میدرخشد. همچنین نگهداری این گیاه راحت است. این گیاه در شرایط مناسب میتواند بسیار بزرگ شود و در خانه میتواند به ارتفاع ۱۸۰ تا ۲۴۰ سانتی متر و عرض ۹۰ سانتی متر برسد.
  • نکات نگهداری: گیاه را در نور پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید. این گیاه را میتوان در معرض نور مستقیم قرار داد فقط مراقب باشید گیاه نسوزد. هر ۷ تا ۱۰ روز زمانی که خاک گیاه کاملا خشک شده آن را آبیاری کنید و در زمستان فواصل آبیاری را بیشتر کنید. گیاه را در خاک مناسب کاکتوس که آب را درون خود نگه نمیدارد بکارید.
هشدار: این گیاه حاوی شیره‌ای است که برای پوست و چشم ها حساسیت زا است و خوردن آن سمی است. گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
شفلرا آکتینوفیلا یا گیاه چتری 
این گیاه که در گذشته بسیار محبوب بوده مجددا به خانه ها برگشته. این گیاه که نگهداری آن راحت است با شاخ و برگ صیقلی حال و هوای گرمسیری در فضا ایجاد میکند و برگ های آن میتواند تا حدود ۳۰ سانتی متر رشد کند. ارتفاع این گیاه میتواند به ۲۴۰ سانتی متر تا ۳ متر هم برسد. این گیاه گیاهی دراز است و برای فضا های کوچک میتواند مناسب باشد. اگر میخواهید گیاهتان پر پشت باشد دو  گلدان از این گیاه را کنار هم قرار دهید.
  • نکات نگهداری: این گیاه را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید. به صورت منظم آن را آبیاری کنید و اجازه دهید بین هر آبیاری خاک آن خشک شود. زمانی که گیاه در حال رشد است به آن کود مایع بدهید. در صورتی که خیلی قد گیاهتان بلند شد آن را هرس کنید و مراقب آفت ها باشید.
هشدار: خوردن گیاه شفلرا توسط حیوانات خانگی و کودکان میتواند سمی باشد.
درختچه زیتون 
درختچه زیتون نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی احتیاج به مراقبت بیشتری دارد اما در صورتی که شرایط نگهداری آن را دارید گیاه بسیار زیبایی است. درخت زیتون آپارتمانی میتواند به ارتفاع ۳ متر هم برسد که این گیاه را برای فضا هایی با سقف های بلند مناسب میکند. این گیاه را مقابل پنجره‌ای بزرگ قرار دهید چرا که این گیاه به ۶ ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد. این گیاه با ظاهری بید مانند با برگ های طوسی-سبز خود مانند پرده‌ای طبیعی عمل میکند و تقریبا هر دکوراسیونی را چند مرحله خاص تر و زیبا تر میکند. البته که میوه دادن این درختچه در فضای خانگی خیلی محتمل نیست ولی بهتر است نرک آن را انتخاب کنید که  احتمال ریختن میوه های آن روی زمین وجود نداشته‌ باشد.
  • شرایط نگهداری: گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب ترجیحا نور جنوب قرار دهید چون این گیاه نیاز به ۶ ساعت تابش مستقیم آفتاب دارد. گیاه را به صورت منظم طوری که تمام خاک آن خیس شود آبیاری کنید. و زمانی آن را مجدد آبیاری کنید که ۲.۵ سانتی متر اولیه خاک کاملا خشک شده باشد. برای کاشت آن از خاک کاکتوس استفاده کنید. در بهار و اواسط تابستان به آن کودی غنی بدهید.
درختچه مرکبات
نگهداری درختچه مرکبات در کنار سختی نگهداری میتواند سودمند هم باشد. این گیاه نیازمند تابش مستقیم آفتاب و رطوبت است و خاک آن باید مرطوب باشد و محل نگهداری آن باید هوایی معتدل داشته باشد. اما نگهداری این گیاه با‌ وجود میوه هایی که حتی در فصول سرد میدهد میتواند این گیاه را بسیار جذاب کند. این درختچه با مراقبت درست میتواند به ارتفاع حدود ۱۸۰ سانتی متر برسد.
  • نکات نگهداری: گیاه را در معرض ۸ ساعت تابش مستقیم آفتاب قرار دهید تا گیاهتان میوه بدهد. به صورت منظم آن را آبیاری کنید و اجازه دهید قبل از آبیاری مجدد خاک آن کمی خشک شود. آن را در خاکی بکارید که آب را در خود نگه نمیدارد و کود مناسب مرکبات به آن بدهید. در طول تابستان در صورت امکان گیاه را به فضای خارج خانه منتقل کنید.
هشدار: این گیاه به تیغ های خود معروف است و آن را دور از مسیر تردد قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *