دسته‌بندی نشده

۱۱ رنگ جذاب که میتوانید با آبی ست کنید

وقتی صحبت از طراحی مکانی میشود رنگ یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید در نظر داشته باشید. رنگ آبی به علت آرامش بخشیدن به فضا یکی از رنگ های محبوب است. با این حال ست کردن رنگ آبی با رنگ های دیگر ممکن است چالش برانگیز باشد. در این مقاله به رنگ های زیادی که با آبی ست میشوند و نحوه به کارگیری آن در طراحی اشاره میکنیم.
در قدم اول، به تئوری رنگ ها میپردازیم. آبی یک رنگ سرد است و با رنگ های سرد دیگری مانند طیف های سبز و بنفش و طوسی هماهنگ میشود. در عین حال برای ایجاد تضاد میتوانید آبی را رنگ های گرمی مثل نارنجی یا زرد هم ست کنید.
موضوع دیگری که برای ست کردن رنگ ها، توجه به غلظت رنگ است. مثلا آبی پر رنگ با رنگ های کم رنگ و پاستلی ست میشود و یک رنگ خنثی مثل طوسی-آبی با رنگ هایی پر رنگ و گرم زیبا میشود.
در ادامه به رنگ هایی که به طور خاص با آبی ست میشوند میپردازیم:
  • مشکی:
مشکی رنگی کلاسیک است که در طراحی داخلی هماهنگی خوبی با آبی ایجاد میکند. ترکیب رنگ مشکی و آبی ظاهری آراسته و شیک ایجاد میکند که برای طراحی فضاهای مینیمال و مدرن بسیار مناسب است.
اگر میخواهید مقدار لوازم مشکی که در فضا ترکیب میکنید کم باشد وسایل هنری یا اکسسوری را مشکی انتخاب کنید که به فضا کمی عمق بدهد.
  • بنفش:
بنفش رنگ مکمل آبی است و در چرخه رنگ ها رنگ متضاد آبی محسوب میشود. ترکیب رنگ آبی و بنفش در طراحی در فضا هارمونی ایجاد میکند. بسته به طیفی که انتخاب میکنید ترکسب این رنگ ها میتواند فضایی آرامش بخش یا شاداب و سرزنده ایجاد کند. مثلا ترکیب آبی کمرنگ و بنفش یاسی فضایی آرام ایجاد میکند در حالی که ترکیب آبی پررنگ و بنفش بادمجانی فضایی سرزنده ایجاد میکند.
  • سبز:
سبز و آبی در چرخه رنگ ها کنار هم قرار دارند. این موضوع به صورت طبیعی با ایجاد هارمونی و هماهنگی آنها را ست میکند. مثلا ترکیب آبی روشن با سبز کمرنگ در فضا تم طبیعی ایجاد میکند.
  • بژ:
بژ رنگی طبیعی است که تقریبا با تمام رنگ ها همخوانی دارد. ترکیب رنگ آبی و بژ ظاهری طبیعی ایجاد میکند که قدیمی نمیشود و برای به وجود آوردن حال و هوای خانه ساحلی بسیار مناسب است. برای ترکیب رنگ آبی و بژ باید دقت کنید از پرده هایی از این رنگ ها استفاده کنید که ترکیب زیبایی دارند. برای مثال ترکیب آبی روشن و بژ تیره فضایی صمیمی ایجاد میکند در حالی که ترکیب آبی تیره و بژ روشن فضایی مدرن و رسمی ایجاد میکند.
  • طوسی:
طوسی رنگی خنثی است که تقریبا با تمام رنگ ها ست میشود. مثلا ترکیب طوسی و آبی فضایی خاص و شیک ایجاد میکند که هیچوقت از مد نمی افتد. برای ایجاد فضایی شیک و مدرن سرمه‌ای و طوسی روشن را با هم به کار گیرید.
  • صورتی:
صورتی به صورت اعجاب انگیزی با آبی ست میشود. مثلا رنگ صورتی پاستلی حسی ملایم و دخترانه‌ ایجاد میکند در حالی که ارغوانی رنگی شاخص است که‌ توجه را به خود جلب میکند. برای ایجاد فضایی گرم میتوانید از ترکیب رنگ آبی پاستلی و صورتی استفاده کنید.
  • سبز آبی:
یکی دیگر از رنگ هایی که با آبی ست میشوند سبز آبی است. ترکیب رنگ آبی و سبز آبی برای ساحتن محیطی آرام و زیبا بسیار مناسب است. زمانی که این دو رنگ را با هم ترکیب میکنید توجه داشته باشید که طوری آن را با هم ترکیب کنید که اغتشاش بصری ایجاد نکند. برای مثال ترکیب آبی روشن و سبز آبی سیر به فضا عمق و تضاد میبخشد در حالی که سبز آبی روشن و آبی تیره فضایی آرام و ملایم ایجاد میکند.
  • نارنجی:
همانطور که قبل تر گفته شد نارنجی رنگ گرمی است که متضاد آبی است. ست کردن سرمه‌ای و نارنجی پررنگ فضای گرم و صمیمی ایجاد میکند و در عین حال ترکیب نارنجی و آبی روشن فضایی شاداب و پر انرژی ایجاد میکند.
  • قرمز:
قرمز رنگی شاخص و با طراوت است که با آبی به خوبی ست میشود و فضایی را ایجاد میکند که توجه را به خود جلب میکند. هنگام ست کردن این دو رنگ باید به این‌ موضوع توجه کرد که پرده هایی از این دو رنگ را با هم ترکیب کنید که فضا را شلوغ نکنند. برای مثال ست کردن آبی روشن با قرمز پر رنگ حسی متضاد و دراماتیک ایجاد میکند در عین حال ترکیب رنگ آبی پر رنگ و قرمز روشن فضایی سرگرم کننده و پر انرژی ایجاد میکند. استفاده از رنگ قرمز برای وسیله‌ای خاص که تضاد ایجاد کند مثل کوسن و پرده و اکسسوری به فضا رنگ می بخشد و آن را پویا جلوه میدهد.
  • زرد:
زرد یکی دیگر از رنگ های گرمی است که به خوبی با آبی ست میشود. مثلا زرد لیمویی با آبی روشن حس نور آفتاب در آسمان را ایجاد میکند. ترکیب زرد پر رنگ و آبی درباری ترکیبی بسیار شیک و لاکچری به فضا میبخشد.
  • سفید: 
سفید رنگی کلاسیک است که متمم زیبایی برای آبی است. سفید ظاهری تمیز و با طراوت به فضا میبخشد و برای خانه های ساحلی بسیار مناسب است. همچنین برای روشن کردن اتاقی که وسایل آبی زیادی دارد میتوان از سفید استفاده کرد. زمانی که این دو رنگ را با هم ترکیب میکنید بسیار مهم است که از هر رنگ چه مقدار استفاده میکنید. مثلا استفاده زیاد از رنگ سفید میتواند فضا را سرد نشان دهد و همچنین استفاده زیاد رنگ آبی فضا را شلوغ میکند. میتوانید از سفید برای پرده و دیوار استفاده کنید و کوسن ها و شال مبل و اکسسوری را آبی انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

قانون ۶۰-۳۰-۱۰ :

برای ترکیب کردن رنگ ها بسیار مهم است که بالانس باشند. یکی از قوانینی که به حفظ بالانس رنگی کمک میکند قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است. بر اساس این قانون ۶۰٪ وسایل یک اتاق باید رنگ اصلی باشد، ۳۰٪ رنگ دوم و ۱۰٪ باید رنگی برای ایجاد تضاد باشد. این قانون رنگ ها را منسجم و بالانس میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *