داخلی, دانستنی های معماری

۸ قانون طلایی در طراحی حمام

طراحی حمام ها امروزه بسیار متفاوت شده‌اند. اما در کنار تفاوت در طراحی ها تمام آنها برای کاربردی بودن از قوانین خاصی پیروی میکنند.
1.همه چیز را به زور کنار هم جا ندهید:
حمام را معمولا در فضا های پرت قرار میدهند که اکثرا کوچک هم هست. با این وجود افراد معمولا میخواهند وان و دوش جداگانه به همراه روشویی دبل و توالت به صورت جداگانه داشته باشند. فقط در صورتی دوش و وان حمام را از هم جدا قرار دهید که فضای کافی دارید، در غیر این صورت این دو را با هم ترکیب کنید. به یاد داشته باشید که کسی که از حمام استفاده میکند باید فضای کافی برای ایستادن و استحمام و چرخیدن داشته باشد.
حمام باید محلی آرام و ریلکس باشد. در صورتی که شلوغ باشد احساس آرامش را منتقل نمیکند.
2.کمد و فضای مناسب برای قرار وسایل حمام تعبیه کنید:
وجود تعداد زیادی لوازم بهداشتی هرچقدر هم که زیبا باشند اغتشاش بصری ایجاد میکند و مانع از ایجاد حس آرامش میشوند. نکته کلیدی این است که اول به وسیله هایی که دارید فکر کنید و سپس جای مناسبی برای آن تعبیه کنید. مثلا میتوانید از کمد هایی که پشت آیینه قرار میگیرند استفاده کنید و بقیه وسایل را داخل کابینت و کشو قرار دهید. همچنین باید به ظاهری که در نهایت ایجاد میکند توجه کنید.
3.به جزئیات دقت کنید:
حتی حمام هایی که با هزینه زیادی هم ساخته شده‌اند در صورتی که به جزئیات دقت نکرده باشند ناهماهنگ به نظر میرسند. موضوع دیگری که باید به آن دقت کنید و معمولا جذاب نیست سرامیک هایی هستند که تا نیمه دیوار بالا می آیند و خطی افقی ایجاد میکنند که هم دیوار را کوتاه تر نشان میدهد هم معمولا روی خط اتصال خاک جمع میشود. برای دیوار های حمام، هم برای زیبایی و هم برای راحتی نظافت تا سقف را سرامیک کنید.
4.از کاربردی بودن حمام مطمئن شوید:
یک حمام باید بسیار کاربردی و راحت باشد. منظور از راحتی احساس راحتی حین استفاده و همچنین راحت بودن نظافت آن است. همچنین تمام لوازم حمام باید در جایی تعبیه شده باشد که استفاده از آن راحت باشد. به هر سبکی که حمام را طراحی میکنید به یاد داشته باشید کاربردی بودن بر استایل تقدم دارد.
5.با پلان ها بازی کنید:
به حمام خود به عنوان یک سری پلان های افقی و عمودی فکر کنید. مثلا برای زمین و دیوار ها و سرامیک و شیشه هایی که برای جدا سازی استفاده میشوند و حتی لوله کشی از پلان استفاده کنید.
6.اجازه بدهید نور طبیعی به حمام راه پیدا کند:
معمولا حمام ها در فضا های پرت خانه و بعد از این که اتاق ها بهترین جا و نور را میگیرند تعبیه میشوند. اما در عین حال به زمانی که داخل حمام و دستشویی سپری میکنید و آرامشتان فکر کنید. نور روز میتواند بهترین گزینه برای دلباز کردن حمام مخصوصا در حمام های کوچک باشد. بهترین نور معمولا از بالا میتابد و طراحی کردن پنجره سقفی میتواند گزینه مناسبی برای غرق نور کردن حمام باشد و همچنین دیوار ها را برای نصب اکسسوری های حمام و لوازم آن خالی میماند.
7.نور غیرطبیعی به حمام اضافه کنید:
نور طبیعی بهترین گزینه است اما در حمام هایی که نورگیر ندارند و حتی حمام های با نورگیر بعد از تاریکی نیاز به نورپردازی دارند.
نور حمام باید شامل نور مخفی و نور شاخه‌ای باشد که برای زمانی که از آیینه برای آرایش و پیرایش استفاده میشود نور کافی داشته باشد.
8.نقطه کانونی ایجاد کنید:
اکثر افراد برای سرویس بهداشتی از رنگ های خنثی مانند سفید و کرم استفاده میکنند. اما اگر که میخواهید فضا را کمی جذاب کنید میتوانید در آن یک نقطه کانونی ایجاد کنید. اما باید دقت کنید که بتوانید توازن ایجاد کنید که آرامش محیط را برهم نزند. مثلا برای ایجاد نقطه کانونی میتوانید از آیینه‌ای خاص و سرامیک هایی با رنگ یا طرح خاص استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *