داخلی, دانستنی های معماری, طراحی

۶ راهکار برای خنک کردن محیط بدون سیستم سرمایش

داشتن سیستم سرمایش در مناطقی که معمولا تابستان های طولانی و گرم دارند یکی از باید هاست. حتی در مناطق با آب و هوای معتدل هم بعضی روز ها گرما طاقت فرسا میشود. اگر میخواهید با استفاده کمتر از سیستم سرمایش در مصرف برق صرفه جویی کنید و هزینه برق را کمتر کنید، این ۶ راهکار شما را در این مسیر کمک میکند:
1.جلوگیری از تابش خورشید به پنجره ها:
خانه هایی که جوری طراحی میشوند که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند را طوری طراحی میکنند که پنجره ها در سایه باشند.
مثلا ما برای محافظت از پوستمان و خنک ماندن در ساحل از سایبان استفاده میکنیم و برای ماشین از چادر ماشین؛ بنا بر دلیل نامشخصی، به نظر میرسد که مردم فکر‌ میکنند پرده‌های خانه نیز مانند سایبان های خارج خانه عمل میکنند که این تصور اصلا درست نیست.برای خنک نگهداشتن خانه در مرحله اول باید سعی کنید از رسیدن نور خورشید به خانه جلوگیری کنید. مثلا میتوانید از براکت های چوبی برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خانه استفاده کنید.
طلق های محافظ UV که روی شیشه نصب میشوند هم برای کم کردن گرمای حاصل از نور خورشید مناسب هستند. این طلق ها در مقایسه با سایبان های سنگین نسبتا ارزان تر هم هستند.
پرده های کرکره‌ای ساخته شده از چوب بامبو نیز مقدار قابل توجهی از گرمای خورشید را بدون تاریک کردن فضا میگیرند.
در کل بهترین راه برای خنک کر‌دن خانه بدون سیستم سرمایشی جلوگیری از رسیدن نور خورشید به آن است. با نصب سایبان یا پرده یا حتی کاشت درختان بهترین استفاده را از بودجه خود میکنید. برای این کار میتوانید با یک سری از اپلیکیشن ها مانند Surveyor مسیر تابش نور خورشید به خانه را در‌ ساعات و فصول مختلف پیشبینی کنید و در مکان مناسب سایبان را تعبیه کنید.
2.استفاده از پرده داخل خانه:
زمانی که گرمای حاصل از تابش اشعه‌ی خورشید از شیشه رد شود گرما به داخل خانه نفوذ میکند برای خروج نیاز به تهویه دارد. برای جلوگیری از جذب گرمای خورشید توسط زمین‌ و دیوار ها، میتوانید از یک لایه پرده استفاده کنید. استفاده از یک لایه پرده حریر راه مناسبی برای کم کردن شدت گرمای خورشید و در عین حال حفظ نور طبیعی روز است. ضمنا حریر سفید نور را بهتر از رنگ های دیگر منعکس میکند.
درباره پرده های حریر میتوانید از این دو فن استفاده کنید که با جنس های دیگر پرده کاربردی نیستند:
اولی این که قبل از یک روز خیلی گرم و آفتابی می‌توانید پرده های خود را داخل ماشین لباسشویی یا یک وان آب و نرم کننده لباس خیس کنید و دوباره آن را نصب کنید. برای استفاده از ماشین لباسشویی به آن برنامه‌ای دهید که زمانی که از خواب بیدار میشوید پرده ها شسته شده باشند و همانطور که خیس هست آن را نصب کنید. با این کار وقتی پنجره خانه باز است و نسیم صبحگاهی میوزد بادی خنک با بوی تمیزی به داخل خانه منتقل میکند. وقتی که پرده ها خشک میشوند تقریبا همزمان است با زمان بستن پنجره ها قبل از شروع گرمای شدید روز.

 

 

 

3.هوا را در گردش نگهدارید:
شبها که به صورت طبیعی هوا خنک است، زمان مناسبی برای تهویه هوای داخل خانه است. پنجره های خانه را فقط باید در پایان روز تا اوایل صبح که باد خنک جریان دارد باز نگهداشت و قبل از شروع گرمای شدید روز پنجره ها را بست. برای هدایت هوای خنک شب به داخل خانه، استفاده از پنکه نزدیک پنجره ها راه هوشمندانه‌ای است، چون تا زمانی که وزش باد یا اختلاف دمای محسوسی وجود نداشته باشد تهویه هوا صورت نمیگیرد.
اکثرا افراد عاشق مه پاش هستند و این به دلیل رطوبتی که ایجاد میکند نیست، بلکه علت آن ایجاد حس خنکی است که با تبخیر شدن آب از روی پوست ایجاد میشود. به همین منظور میتوانید آب پاش های کوچکی را نزدیک پنکه قرار دهید تا آن را روی پوست خود اسپری کنید و خودتان را خنک کنید. ضمنا سگ ها هم معمولا عاشق اسپری کردن آب خنک روی آنها هستند.
یک راهکار سنتی دیگر برای خنک کردن هوا استفاده از کاسه یه جلوی پنکه است که باد پنکه به آن برخورد کند و بعد داخل فضا پخش شود. در این مورد پیشنهاد میکنم که تا جای ممکن در ها و پنجره ها را بسته نگهدارید که هوای خنک داخل اتاق بماند.
4.استفاده از وسایلی که گرما تولید میکند را به حداقل برسانید:
برای حفظ خنکی هوای خانه‌تان استفاده از هرگونه وسیله‌ای که گرما تولید میکند را به حداقل برسانید. برای مثال از ماشین خشک کن یا فر استفاده نکنید و درب فریزر را کم باز کنید چون هرچقدر در فریزر و یخچال باز بماند موتور آن باید برای سرد کردن داخل آن بیشتر کار کند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید میکند.
برای غذا هم میتوانید سالاد بخورید که از گاز استفاده نکنید.
5.تغییر تخت به حالت تابستانی:
معمولا افراد را گرمای تابستان موقع خواب اذیت میکند. مقدار کوسن ها و لحاف های روی تختتان را کم کنید و از ملحفه های خنکی با جنس لینن یا کتان استفاده کنید. ملحفه هایی که پارچه هایی از جنس پلاستیک دارند، اجازه خروج به گرمایی که موقع خواب تولید میکنید را نمیدهند.
همچنین در هوای گرم میتوانید داخل ایوان یا بالکن بخوابید. در زمان های قدیم که سیستم سرمایشی وجود نداشت تعبیه محل هایی برای خواب شب در فصل های گرم سال کاری بسیار مرسوم بوده است. مانند قدیم میتوانید محلی را با توجه به امنیت و تابش نور خورشید با پرده های لینن نازک تعبیه کنید و از خنکی طبیعی هوای شب لذت ببرید.
همچنین در تابستان میتوانید روی ننو بخوابید.
6.به میزان‌ کافی آب بنوشید:
همه میدانند که نوشیدن آب در تابستان کاری ضروری است، اما آیا میدانستید که نوشیدن آب به تنظیم دمای بدن نیز کمک میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *