آشپزخانه, داخلی, سالن نشیمن, طراحی

۱۰ نکته برای داشتن خانه‌ای آرام

خانه خود را با کم کردن اغتشاشات بصری و نور ملایم به فضایی آرام تبدیل کنید. داشتن فضایی آرام چیزی بیشتر از استایل میخواهد. برای ایجاد فضایی آرام هر وسیله‌ای باید علتی برای بودن داشته باشد؛ این علت میتواند برای زیبایی یا کاربردش باشد. در این مقاله به ۱۰ راه برای ایجاد محیطی آرام در خانه اشاره میکنیم:
1.روی اثاثیه را به صورت روزانه مرتب کنید:
درهم‌ریختگی اغتشاش بصری ایجاپ میکند. هرگاه که چز هایی مثل یک دسته کاغذ، روزنامه، رخت چرک، یک دسته زیور آلات به چشم شما میخورد، بخشی از ذهن شما به صورت ناخودآگاه درگیر مرتب کردن و گذاشتن آن سر جایش میشود. در صورتی که میخواهید محیط زندگی آرامی داشته باشید باید هرروز روتینی منظم برای مرتب کردن خانه داشته باشید. زمانی که چشم شما روی محیط مرتب خانه میگردد تمرکز کردن روی حال حاضر برایتان راحت تر میشود.
2.وسایل را دسته بندی کنید:
برداشتن وسایل از روی اثاثیه یک طرف ماجرا و این که هر چیز را در جای مخصوص خود دسته بندی کنید موضوع دیگریست. زمانی را به مرتب کردن داخل کمد و کشو‌ها اختصاص دهید و وسایلی که مورد نیازتان نیستند و مدت زیادیست از آن استفاده نکرده‌اید را دور بیاندازید. با این کار بار زیادی از روی دوش شما برداشته میشود و هر وسیله‌ای میتواند جای مخصوص خود را داشته باشد و چون وسایلی که داخل کمد ها و کشو ها و کابینت ها هستند همگی مورد استفاده هستن احتمال گم شدن وسایل کم میشود.
3.در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید:
گاهی اوقات پذیرفتن این که نیاز به کمک دارید بهترین راه برای انجام کار هاست. از یک متخصص نظم دهنده برای رفع بی نظمی و یا یک متخصص دکوراسیون داخلی برای پیدا کردن استایل مناسب خودتان کمک بگیرید تا به بهترین نحو آرامش را در فضای خانه‌تان برقرار کنید.
4.از المان های پنجگانه استفاده کنید:
در تزیین خانه به یک گلدان گل بسنده نکنید و از هر پنج المان استفاده کنید. المان های پنجگانه شامل: آب (عکس آب، فواره، گل داخل گلدان آب)، زمین(سنگ،گیاه)، آتش(شمع، شومینه)، فلز(اثاثیه، وسایل) و چوب(مبلمان، آباژور).
5.زمین را تا جای ممکن تمیز نگهدارید:
مانند مرتب نگهداشتن روی اثاثیه، داشتن زمین مرتب و تمیز هم تمرکز را روی زمان حال نگه میدارد. مثلا داشتن تعداد زیادی وسیله که بدون جای مشخص صرفا روی زمین قرار گرفته اند، آرامش را از فضا دور میکند. این‌مورد اکثرا به این علت اتفاق می‌افتد که وسایل جای مخصوص به خود را ندارند که در این مورد جایی برای قرارگیری هر چیزی تعبیه کنید که تمیز و بدون گرد و غبار و همچنین بدون ایجاد اغتشاش بصری در جای خود قرار گیرند.
6.از اکسسوری کم و با معنی استفاده کنید:
به جای استفاده از اکسسوری های زیاد و ارزان قیمت سعی کنید تعداد آن را کم کنید و فقط چند عدد اکسسوری که هم با ارزش هستند و هم مورد علاقه شما استفاده کنید. وقتی تعداد اکسسوری ها محدود باشد توجهی که به اکسسوری موجود میشود بیشتر‌ است و همچنین از ایجاد اغتشاش بصری جلوگیری میشود.
7.از نور ملایمی برای روشن کردن فضا استفاده کنید:
بهتر است بیشتر از نور طبیعی استفاده کنید. زمانی که خورشید غروب میکند و نور کم میشود، سعی کنید به جای استفاده از چراغ چند شمع روشن کنید. برای کلید برق لوستر ها و نور های سقفی از کلید های دیمر دار استفاده کنید که بتوانید شدت نور را کم و زیاد کنید.
8.به تکستچر ها دقت کنید:
هنگامی که میخواهید چیز جدیدی بخرید به تکستچر و بافت آن دقت کنید. مثلا به حسی که در دست گرفتن یک ماگ سفالی به شما میدهد فکر کنید و آن را با در دست گرفتن یک لیوان شیشه‌ای کارخانه‌ای مقایسه کنید. وسایل دستساز بافت و حس متفاوتی دارند. از وسایل کنفی زبر و لینن با بافت درشت و چرم و چوب خام و ابریشم طبیعی استفاده کنید.
9.رایحه های طبیعی را به کار گیرید:
تاحالا دقت کرده‌اید که فروشگاه های بسیار جذاب و محبوب معمولا بوی بسیار خوبی هم میدهند؟ یا فقط با استشمام بوی روغن های طبیعی در مراکز واساژ چقدر به ریلکس شدنتان کمک میکند؟ بویی که در محیط احساس میکنید تاثیر اعجاب انگیزی روی حس و حال شما دارد. میتوانید با دستگاه های دفیوزر یا همان خوشبو کننده محیط و استفاده از رایحه های طبیعی به محیط آرامش خاصی ببخشید. همچنین میتوانید از روغن های گیاهی یا شمع یا محصولات شوینده هم به این منظور استفاده کنید.
10.از یادآور های روزانه استفاده کنید:
در تمرین های مراقبه گاهی از یک زنگ برای یادآوری و جلب توجه به اینجا و اکنون استفاده میشود. لیستی از مواردی که هرروز انجام میدهید تهیه کنید و از آنها به عنوان زنگ یاد آور استفاده کنید. مثلا شستن دستها، یا کنار زدن پرده یا خوردن یک لیوان آب، هنگام انجام این کار ها چند ثانیه متوقف شوید و نفس عمیق بکشید و در حال حاضر زندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *